Bystré děti

JAK ZNAKOVAT SE SVÝM BATOLETEM

JAK ZNAKOVAT SE SVÝM BATOLETEM

Ještě v roce 2004 byste možná byli překvapení, ale dnes je na Znakující dítě stále běžnější pohled. Znakovat s vaším dítětem můžete začít od narození. Pokud tak učiníte, musíte ovšem počítat s tím, že je třeba počkat pár měsíců, než začne dítě znakovat zpět.

Rachel Colemanová má následující rady, jak začít se znakováním a co můžete očekávat od vašeho dítěte…

znakovani_03

 

– Vyberte si několik oblíbených znaků a používejte je každý den.
– Začněte s jednoduchými znaky jako je „mléko“ a „jíst“.
– Současně s gestem slovo i vyslovte.
– Znakujte tak často, jak je to možné.

Pokud je vaše dítě ve věku 10 měsíců nebo starší, může začít používat znaky během pár týdnů. Pokud je vaše dítě mladší, brzy rozpozná znak, který děláte, ale bude potřebovat více času, než znak zopakuje.

Sledujte, jak reaguje na znaky, které často používáte. Například, nemusí ještě znakovat slovo „jíst“ ale může být nadšené, když to znakujete vy. A to je první krok. Pomáháte svému děťátku spojit si znak s výrazem, který představuje.

Opakování je klíčem k úspěchu. Jakmile to dítě pochopí a začne používat pár znaků, budete překvapeni, jak rychle bude přidávat další znaky.

Napodobit jakýkoli znak vyžaduje určitou fyzickou koordinaci, a přestože věk 10 měsíců je pro miminka začínající znakovat průměrný, mohou některé děti se znakováním čekat déle. Je to normální. Buďte trpěliví a pamatujte, že i když vaše dítě začne znakovat pozdější než je průměr, bude s vámi komunikovat ještě dříve, než kdybyste se spoléhali jen na mluvený jazyk. Buďte vnímaví ke znakům, které se vaše dítě pokouší ukázat. Stejně jako většina dětí nevysloví svá první slova zcela správně, také první znaky dítěte mohou být trochu odlišné. Je to v pořádku a není nutné dítě opravovat, pokud se to stane. Jak říká Colemanová: “Cílem je komunikace – a ne dokonale formované znaky. Chvalte úsilí svého dítěte, a sami ukazujte znak správně.“

 

Může znakování způsobit zpoždění řeči?znakovani_01

Četné vědecké studie poukázaly na kognitivní a emocionální výhody znakování miminek. Jak poznamenává Colemanová, „Výzkumní pracovníci a lékaři potvrzují vývojové výhody znakování a přitom poukazují na to, že znakující děti mohou později využít větší slovní zásobu, mají lepší čtenářské dovednosti i lepší vzájemné vztahy díky tomu, že dokážou lépe redukovat frustrace a záchvaty hněvu – a to díky učení druhého účelového jazyka „.

Spoluautorky Baby signs ‚Linda Acredolova a Susan Goodwynová během svého dvacetiletého výzkumu v této oblasti nashromáždily významná fakta podporující znakování kojenců a batolat.

Někteří rodiče se obávají, že výuka znakování u jejich děťátka oddálí mluvenou řeč. Ve skutečnosti však výzkumy Acredolové a Goodwynové ukázaly, že opak je pravdou.

Psycholožky zjistily, že ve věku dvou let mají znakující děti výrazně bohatší slovní zásobu než jejich neznakující vrstevníci. Dovednosti znakujících dětí ve věku tří let odpovídají průměrnému čtyřletému dítěti. Proč je to tak? Jak píší Acredolova a Goodwynová, „miminka získávají mnoho jazykových znalostí, pokud jsou schopny se aktivně zapojit do komunikace znakováním – což je znalost, která dává dobrý základ pro učení se mluvit. Tak jako dítě, které se učí lézt je více motivované naučit se i chodit, tak i dítě, které se učí znakovat je více motivované naučit se i mluvit! “

Konečně, jak uvádí Colemanová, znakování může pomoci dětem při učení číst.. Signing Time a Baby Signing Time užívají více smyslové metody – které, jak Colemanová říká: „podporují tanec, řeč, znakování, zpěv, smích a sdílení toho, co je ve vašem srdci.“ Nejenže je multisenzorické učení velmi zábavné, ale dětští odborníci (například jako dětský vědec Robert Titzer) potvrzují, že je i vysoce efektivní.

V březnu 2008 byli diváci Today Show ohromeni čtecími dovednostmi 17 měsíční Elizabeth Barrettové, která již dokázala hláskovat – což znamená, že uměla vyslovit kterékoliv slovo, které jí bylo ukázáno (jak sám hostitel programu zjistil, jedno slovo bylo z odborných skript!). Jak říká Susan Schwartzová, vědecká ředitelka Institutu pro vzdělávání a akademický výkon v NYU Dětském studijního střediska, „[Elizabetini rodiče] odvedli vynikající práci tím, že jí dávali hodně multisenzorických podnětů – takže vnímá věci kolem sebe, hovoří o nich, znakuje a využívá všechny tyto dovednosti dohromady „. Co může být lepší reklama pro multisenzorické učení?

 

Pokud se chcete dozvědět základy o znakování, klikněte zde: Znakování batolat – úvod, historie, výhody znakování

Pokud chcete vidět sestřih několika reálných situací, jak znakující dítě neverbálně komunikuje, klikněte zde: Znakovani batolat v praxi

 

ZDARMA rychlokurz raného vzdělávání

Chcete se dozvědět víc o raném vzdělávání? Získejte přístup ke třem videím rychlokurzu raného vzdělávání ZDARMA – www.bystre-deti.cz

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku

… a nepropásněte žádnou novinku o raném vzdělávání či vzdělávací video pro vaše dítě.  https://www.facebook.com/bystredeti.cz

Přidejte se k nám do Facebook skupiny

 … a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka, ….)  https://www.facebook.com/groups/bystredeti

 

 

Bez komentáře

Zanechte komentář

  • Facebook

  • Ocenění programu

  • 30-ti denní garance

    garanciaJsme tak přesvědčení o vaší spokojenosti s našimi produkty, že vám nabízíme 30-ti denní záruku na vrácení peněz!
  • Už mám na Bystré děti.cz zřízený účet:


    Zapomněli jste heslo?


    Nemáte ještě na Bystré děti.cz účet?

    Registrujte se prosím ZDE