Existuje velmi mnoho zábavných aktivit, které můžete vyzkoušet spolu s vaším dítětem. Některé z těchto aktivit dokážou cíleně pomoci a stimulovat mozek vašeho dítěte. Každá aktivita slouží na něco jiného, některé na rozvoj sluchu, jiné na rozvoj vizuálních schopností. Aktivity je možné v závislosti na tom, jak vaše dítě roste, měnit a upravovat…
Nezapomínejte však, že každé dítě je individuální a proto i jeho reakce na různé hry se mohou lišit. Netrapte se proto, pokud vaše dítě některé hry nepochopí a jiné zase pochopí hned na poprvé. Klidně hry upravujte a upravujte podle vašeho dítěte, protože podstatné je, aby se to líbilo právě jemu!
Nabízíme Vám několik užitečných rad:
Následující aktivity vyžadují přítomnost a dohled rodiče.
Dítě zapojujte do aktivit jen tehdy, když je čilé a odpočinuté; pokud znuděné, unavené nebo hladové, uchovejte je na později, nebo v nich pokračujte, když spatříte, že už je připraveno vnímat.
Odstraňte hluk a jiné ruší zvuky, které by mohly negativně ovlivnit vaše dítě a jeho schopnost soustředit se.
Některé aktivity se vašemu dítěti nemusí líbit a začne se nudit. Pokud to zpozorujete, začněte s novou aktivitou.
Pracujte s dítětem každý den alespoň půlhodinku, ale netrapte se, pokud někdy den-dva vynecháte!
Nebojte se měnit aktivity, protože je důležité, aby vyhovovaly vašemu dítěti – nebo zkuste i vy vytvářet vlastní zábavné hry!
A nakonec to hlavní: Nezapomeňte se dobře bavit!
Kde je maminka? Kde je tatínek?
Věk: 0 – 6 měsíců
Cíl: rozvoj sluchu, rozlišovací schopnosti.
V této fázi vývoje je dítě schopno reagovat pouze na hlasité zvuky a jeho mozek začíná postupně zdokonalovat schopnost naslouchat – spojovat si zvuk s vizuálními aktivitami. Časem pochopí, že některé předměty vydávají určité zvuky.
Dítě v postýlce položte na zádíčka. Postavte se vedle postýlky a opakujte jméno miminka.
Po chvíli se vašemu miminku podaří určit místo, kde se nacházíte a otočí hlavičku a tělo směrem k vašemu hlasu. Přesuňte se na druhou stranu postýlky a znovu opakujte jeho jméno, dokud vás nezpozoruje. Tento postup opakujte čtyřikrát nebo pětkrát.
Kukuk – Hra na schovávanou
Věk: 3 – 6 měsíců
Cíl: paměť, rozvoj sluchu, rozlišovací schopnosti, koncept příčiny a následku
Hra na schovávanou zlepšuje sluch miminka tím, že ho učí filtrovat určité zvuky od okolního šumu v pozadí. Tato hra také zlepší porozumění mluvené řeči, zesílí schopnost paměti a naučí konceptu příčiny a následku.
Snažte se získat pozornost vašeho dítěte, postavte se vedle postýlky a usmívejte se na něj. Mezitím, jak se na vás dívá, zakryjte si tvář polštářem nebo plenou (jasné barvy fungují nejlépe). Po několika sekundách si odhalte tvář a svolejte: „Kukuk!“ veselým a výše položeným hlasem. Můžete se také zeptat: „Kde je máma?“ nebo „Kde je otec?“ a až potom ukázat vaši tvář se zvoláním: „Tady je máma!“ Dítě udržujte v pozornosti, polštářem pohybujte do různých směrů, nahoru, dolů, doleva nebo doprava nebo se posunujte na různé strany postýlky. Ve hře pokračujte několik minut.
Náročnější verze hry: Věk: 6 – 9 měsíců.
V tomto věku je již dítě schopno aktivně se podílet na hře. Zahrajte se znovu na schovávanou, ale teď si už nenechte pryč polštář či plenku, počkejte, až je dítě samo dá pryč. Když objeví vaši tvář, nezapomeňte říci: „Tady je máma!“ Vaše dítě začne postupně chápat koncept příčiny a následku!
Pohyblivé hračky
Věk: 0 – 6 měsíců
Cíl: vizuální rozlišovací schopnosti, poznávání barev a tvarů
Hrazdičky a pohyblivé kolotoče s hračkami pomáhají rozvíjet vizuální a motorické dovednosti miminka. Pohybují se a jsou mobilní, miminko je donuceno upřít pohled na pohybující se předměty a kontrolovat směr pohledu
Hrazdičky a pohyblivé kolotoče s hračkami se dají běžně koupit, případně si je můžete i sami vyrobit použitím různých tvarů nebo předmětů pestrých barev (miminka nejlépe vnímají kontrasty jako bílá a černá, červená, modrá a žlutá).
Poznámka: Ujistěte se, že všechny předměty na vámi vyrobené hrazdičce jsou bezpečně upevněny a nespadnou.
Náročnější verze hry: vizuální rozlišovací schopnosti, koordinace oka a ruky
Použijte stuhu, přivažte jeden konec stuhy na předmět nebo zvonek na hrazdičce. Druhý konec jemně přivažte na zápěstí miminka. Tato hra miminko naučí, že pohybem ruky dá do pohybu hrazdičku, nebo zvonek zazvoní. Když zaznamenáte, že miminko je již unavené, odvažte mu stuhu z držadla. Stuhu můžete přivázat i na druhé zápěstí nebo kotníky.
Poznámka: V průběhu této činnosti nikdy nenechávejte dítě bez dozoru a dávejte pozor, aby se nezamotaly do stuhy.
Podpora manipulační hry
Věk: 3 – 6 měsíců
Cíl: koordinace oko – ruka
3 měsíční miminko má již natolik vyvinutou motoriku, že je schopno hrát se s věcmi kolem sebe. Poskytněte mu proto různé předměty, aby se naučilo jako s nimi zacházet a aby zjistilo, jak se jednotlivé věci chovají.
Položte miminko na bříško na podložku. Kolem něj umístěte 3 nebo 4 měkké předměty a hračky.
Povzbuzujte ho k tomu, aby dosáhlo a hrálo se s hračkami, aniž byste mu pomohli uchopit hračky. Nechte jej 10 – 15 minut nejprve samy prozkoumat situaci a pak ho otočte na zádíčka. Takto získá jiný pohled na hračky a celé to pro něj bude nové a mnohem zajímavější.
Poznámka: Při této hře nikdy nenechávejte miminko bez dozoru a v případě, že usne na bříšku, ihned jej převraťte na zádíčka.
… a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka,….) https://www.facebook.com/groups/bystredeti
4 komentářů
Zanechte komentář