Bystré děti

Co říkají odborníci

Hodnocení programu Little Musician od Gregory Blankenbehlera, M.A. Mus.

detske_vzdelavaci_hry_blankenbehler-pic2

Gregory Blankenbehler je uznávaným expertem na zpěv a hudební vzdělání dětí. Je autorem populární metody Singing Lessons for Little Singers.

Má více jak 25 lety zkušeností v odborné přípravě, s vystupováním a s výukou hudby a studoval v Itálii, Anglii a Francii.

Je hudebním ředitelem Akademie Johna Adamse (John Adams Academy) a řídí velké hudební učební studio v Sacramentu, v Kalifornii. Jeho domovská stránka je www.GBMusic.me.

Obecné mýty

Bohužel dodnes si mnozí myslí, že hudba je pouze prostředek k zábavě a měla by se přenechat těm několika šťastným lidem, kteří se narodili s hudebním talentem. Ale dosavadní výzkumy dokazují pravý opak – díky hudebnímu vzdělávání jsou lidé chytřejší, zdravější a úspěšnější v životě, bez ohledu na to, s jakým „talentem“ se narodí.

Nedávné studie ukázaly, že studium hudby způsobuje větší mozkovou aktivitu a rozvoj mozku, 1 až o 27% lepší výsledky v matematice, 2 o 57 bodů vyšší SAT testy, 3 a o 46% vyšší skóre v IQ testech. 4 Je také prokázáno, že existuje silná souvislost se zlepšením ve čtení, s dovednostmi při testování, s lepším chováním, se snížením úzkosti, a lepšími výsledky ve škole. 5

Mýtus „narozeného hudebního génia“ se také výzkumem nepotvrdil –  že většina hudebních schopností jsou vypěstované, naučené a ne vrozené. Je dobře známo v oblasti dětského rozvoje, že od narození do zhruba 6 let je rozhodující období, během kterého dítě dělá neuvěřitelné pokroky v oblasti jazyka. Nejenže se v této době dítě naučí celou strukturu a všechny základy svého mateřského jazyka, ale když se učí cizí jazyk během tohoto období, může také tímto jazykem mluvit stejně dobře jako svým mateřským po zbytek svého života.

Tento potenciál učit se a rozvíjet neuvěřitelné schopnosti malých dětí je téměř bez omezení během tohoto – jednou za život – speciálního tvarovatelného období, a proto doporučuji využít programů raného vzdělávání jako je Little Musician, Little Reader nebo Little Math.

Úloha rodičovství

Co není možná stejně chápáno je, že hudební schopnosti se ovládají stejným způsobem jako jazyk, a lze se jim naučit a rozvinout je téměř stejným způsobem. Úžasná příležitost k rozvíjení jazyka je výjimečné odbobí od narození do zhruba 6 let a právě toto období je je také prostor pro rozvinutí hudebních dovedností.

Shinichi Suzuki, zakladatel Suzuki metody a jeden z předních odborníků na Dětské hudební vzdělání, chápal tento pojem a podporoval studium hudby u malých dětí (ve věku od 3 let), a nazval ho „talent vzdělání.“

Věřil, že mimořádně kvalifikovaní hudebníci se nenarodili se svými schopnostmi, ale byli vycvičeni. A dokázal to tím, že společně přijal stovku dětí, které každodenně odborně připravoval, aby z nich byly jedni z nejlepších houslistů na světě.

Suzukiho filozofie je dobře shrnuta jeho vlastními slovy: „Účelem [hudebního] vzdělávání je připravovat děti – ne aby byly profesionálními hudebníky, ale aby byly dobrými hudebníky a vykazovaly vysoké schopnosti v každé oblasti, do které vstoupí.“ „Nelze vůbec odhadnout, jaké výše děti mohou dosáhnout, kdybychom je vzdělávali pořádně hned od narození.“.“ 6

„…hudební vzdělání činí lidi chytřejšími, zdravějšími a úspěšnějšími v životě, bez ohledu na jakýkoliv „talent“, se kterým se narodí.“

Vědci nedávno zjistili, že absolutní hudebního sluchu není pouze výjimečnou lidskou super-schopnosti, která je dána do vínku jen pár vyvoleným prostřednictvím genů, ale že je to jazyková dovednost, se kterou se rodí téměř všechny děti. Malé děti se rodí připravené rozvinout svůj absolutní hudební sluch, ale většině se nedostane té správé stimulace, aby se mohla tato dovednost rozvinout a  uchovat po zbytek života. 7

Jelikož formální lekce hudby obvykle nezačínají dříve než v 6ti letech, kdy se uzavře „prostor pro jazykovou výuku,“ velmi málo dětem je poskytnut druh hudebního vzdělání, které umožňuje mimořádný rozvoj dovedností.

Mozart a Bach jsou pozoruhodné výjimky. Oba dva měli otce, jež byli aktivními hudebními skladateli, a jako děti byli tedy vystaveni základům hudby každý den od i před jejich narozením. Oba byly rovněž mladšími sourozenci jiných členů rodiny, kteří studovali klaviaturu a slyšeli všechny výkony a písně dřív než by je mohli zahrát. Oba se stali zázračnými dětmi, daleko přesahovali své starší sourozence a jsou nyní známí jako dva nejproslulejší skladatelé našich dějin. Opravdu se tito dva hudebních géniové jen tak narodili s větším talentem než kdokoliv jiný? Možná, že se narodili s nápomocnými predispozicemi, ale jejich úspěch nelze přičítat jen jim. Mozart a Bach měli tuto neobvyklou příležitost získat mimořádné vzdělávání v hudbě ode dne, kdy se narodili, a to je to, co je příčinou, že se stali mimořádnými hudebními skladateli.

Tak, a protože nejsme všichni samí hudební skladatelé sami, musíme to nyní vzdát, že na naše děti někdy nedostanou tento druh hudebního vzdělání? Vůbec ne. Technologické pokroky dnes dětem umožňují získat hudební expozice a vzdělávání, které dříve bylo k dispozici pouze těm šťastným (nebo bohatým). Klasika, jež mohla být poslouchána jen při shromáždění velké skupiny profesionálních hudebníků, lze nyní přehrávat v kteroukoliv denní dobu stisknutím tlačítka. Ještě nikdy v historii nebylo takové bohatství „výživné“ hudby k dispozici tak snadno.

Vsupte do světa Little Musician

Ale efektivní rané hudební vzdělání dalece přesahuje „přehrávání Mozartova CD dětem“.

„Little Musician – program od Brillkids – je to nejbližší k ranému hudebnímu vzdělávání, co jsem kdy viděl, a přitom je ve svém druhu tak snadno dostupná, v oboru, jež nám dal hudební génie jako je Mozart a Bach.“

Little Musician je určený pro denní použití s dětmi počínaje zhruba od 6 měsíců a vyučuje hudební znalsoti a dovednosti stejným způsobem, jakým se děti naučí jazyk. S pomocí rodiče (který nepotřebuje žádné hudební vzdělání, jen prosté odhodlání), děti jsou vystaveny základům melodie, harmonie a rytmu strukturovaným a přesvědčivým způsobem, který pomalu, ale mohutně buduje jejich hudební jazykové dovednosti. Dříve, než dítě vůbec začne se studiem hudebního nástroje, dokáže identifikovat melodii nebo akord solmizační stupnice, číst tóny a rytmy v klíči výšek a hloubek, ukázat na správnou klávesu klavíru pro danou notu, a identifikovat hudební nástroj, slavná díla a skladatele, jež je napsal.

Little Musician je navržen jako základ hudební vzdělávání. Místo, aby se lekce zaměřovaly na hudební vystoupení tak, jak to později instrumentální lekce dělají, děti se jednoduše učí, aby správně slyšely a pochopily hudební jazyk. Pomocí 900 let staré solmizační stupnice se studenti učí rozeznávat a identifikovat individuální tóny, intervaly a akordy. (Dokonce ve fázi testování někteří rodiče říkaly, že se prostřednictvím programu u jejich dětí vyvinul absolutní hudební sluch). Od 1. dne se děti rovněž učí číst tóny v notové osnově. Pomocí skládání základních melodických a rytmických vzorců dohromady se v západní hudební tradici děti nejen naučili správně přečíst a zpívat hudbu, ale zároveň se staly opravdovými hudebními skladateli, kteří mají vrozený smysl pro dobrou hudbu a jsou schopni vytvořit svou vlastní. Program také učí o různých hudebních nástrojích (od houslí po bendžo) a skladatelích (od Vivaldiho po Gershwina) a známé písně (včetně mnoha klasických mistrovských děl i dětských písniček).

Po absolvování učební osnovy s obsahem Little Musician bude každé dítě připraveno mnohem efektivněji využívat soukromých lekcí hudby a stát se výjimečně úspěšným. Kromě toho, že se děti naučí, jak správně slyšet a číst hudbu, odnesou si také bohaté znalosti a zkušenosti, které jejich hraní na hudební nástroj učiní mnohem umělečtější a přirozenější. A co je nejdůležitější, budou hudbu milovat!

Hudba v našem světě chřadne, protože příliš mnoho z nás ji bere jako lehkovážnou zábavu. Ale nedávný výzkum ukazuje, co naše společností znala a co se za dob starých řeckých filozofů vyučovalo: vysoce kvalitní hudba je vzdělávání na nejvyšší úrovni. Podporuje duševní rozvoj a pomáhá studentům lépe uspět v matematice a logice. Učí estetice, historii a kulturnímu zhodnocení způsobem, který žádné jiné předměty nemohou. Podporuje vhodné chování, vyvážené emoce a zdravou relaxaci. Jako jedna z nejmocnějších sil ve světě (myslete na to, jaký vliv může mít jedna populární píseň na miliony lidí), hudba má potenciál nás společně vynést na vyšší úroveň myšlení a jednání. Ale stejně jako každý jazyk, je to naučená schopnost. My všichni můžeme podpořit účinné studování hudby a použití v praxi.

1 G. Schlaug, L. Jancke, Y. Huang and H. Steinmetz, „In vivo morphometry of interhem ispheric assymetry and connectivity in musicians,“ Proceedings of the 3rd international conference for music perception and cognition (Liege, Belgium, 1994) pp. 417-418.

2 Amy Graziano, Matthew Peterson and Gordon Shaw, „Enhanced learning of proportional math through music training and spatial-temporal training,“ Neurological Research 21 (March 1999).

3 College-Bound Seniors National Report: Profile of SAT Program Test Takers. The College Entrance Examination Board, Princeton, NJ, 2001.

4 Rauscher, Shaw, Levine, Ky and Wright, „Music and Spatial Task Performance: A Causal Relationship,“ University of California, Irvine, 1994.

5 For a list of additional studies on the benefits of music, go to http://littlesingers.info/parents/why-study-music-studies-showing-amazing-benefits-of-music-education/.

6 Shinichi Suzuki, Nurtured by Love, 2nd Ed., Athens OH: Senzay Publications, 1983, pp. 79, 15.

7 Sadie Dingfelder, „Pitch Perfect,“ American Psychological Association 36:2 (Feb 05), p 32.

Přečtěte si, proč je dobré učit malé děti hudbě.

Vyzkoušet zdarma Koupit Little Musician Napište nám

  • Facebook

  • Ocenění programu

  • 30-ti denní garance

    garanciaJsme tak přesvědčení o vaší spokojenosti s našimi produkty, že vám nabízíme 30-ti denní záruku na vrácení peněz!
  • Už mám na Bystré děti.cz zřízený účet:


    Zapomněli jste heslo?


    Nemáte ještě na Bystré děti.cz účet?

    Registrujte se prosím ZDE