Bystré děti

VIDEO-SROVNÁNÍ: DĚTSKÝ MOZEK VS. INTERNET

VIDEO-SROVNÁNÍ: DĚTSKÝ MOZEK VS. INTERNET

Internet, dnešní fenomén, je jako forma lidské interakce stále velmi mladý. Je stále ve fázi velmi rychlého růstu a častých změn. Jako mozek malého dítěte. Takže kdyby byl internet lidská bytost, bylo by to batole. Pojďme si tedy mozek dítěte a internet porovnat… co je tedy komplexnější?

Internet_map_1024

VIDEO OBSAHUJE ČESKÉ TITULKY – NASTAVTE SI JE!!!!

Mnozí z nás přemýšlí nad tím, jak vlastně všechna ta technika kolem nás ovlivňuje náš mozek. Víme, že mozek se mění po celý život pomocí zkušeností. Faktem je, že právě v tuhle chvíli sledování tohoto filmu přetváří přepojení ve vašem mozku.

Poněvadž my lidé tyto technologie vytvořili a používáme je, možná že je vhodnější položit otázku:

Jak formujeme naše mozky?

Síla mozku – Je toho tolik, co o mozku nevíme, ale jsou i věci, které o něm víme.

Víte, zanedlouho potom, co jsme my lidé začali myslet, začali jsme také přemýšlet nad novými způsoby, jak porozumět vlastnímu mozku. Jednou ze strategií, jíž myslitelé používali celá staletí, bylo porovnávat mozek s nejmodernější technologií dané doby.

Mozek jako hodiny – telefonická ústředna – parní stroj – přístroj – počítač.

Hloubali jsme nad tím, jak nám může nynější technologie pomoct pochopit mozek novým způsobem. A tak jsme použili technologii, abychom se zeptali lidí po celém světě: Jak si představujete mozek?  Bylo úžasné sledovat, jak všechny ty neurony chrlili myšlenky a nápady z celého světa zpět k nám. A bylo to jasné. Internet, nejvyvinutější technologický systém na světě je perfektním modelem pro pochopení lidského mozku, nejvyvinutějšího biologického systému na světě.

Pak jsme se nad tím zamysleli hlouběji. Prudce rostoucí, soustavně se měnící tvořící miliardy nových propojení po celém světě, možná že ještě lepším modelem pro porovnání by pro něj byl dětský mozek, který je v podobném vývojovém stádiu, prudce rostoucí, soustavně se měnící, a vytvářející miliardy a miliardy propojení mezi různými částmi mozku.

Otázka zní: Když si vezmeme, že internet se nachází v podobném vývojovém stádiu jako dětský mozek, co tedy zjistíme, když je srovnáme?

Začneme velikostí. Internet se jeví mnohem větší než je dětský mozek. Co to ale znamená pro naší analogii?

Můžeme říct, že jeden neuron v mozku je jako jedna webstránka na internetu. Podívejme se na počet neuronů v dětském mozku ve srovnání s počtem webstránek na internetu. Jakýkoliv člověk bez ohledu na věk má v mozku přibližně 100 miliard neuronů. Ale internet má 10-krát víc – 1 bilion webstránek. Touto analogií je internet větší.

Která z těchto sítí je tedy komplexnější?

Mohli bychom říct, že jedna synapse v mozku – jeden spojovací bod mezi dvěma neurony – je jako hyperlink – spojovací bod mezi dvěma webstránkami. Je potom víc propojení v dětském mozku nebo na internetu?

Internet obsahuje přes 100 bilionů linků a mozek dospělého jich má 300 bilionů. Ale co tohle: Dětský mozek má 1000 bilionů propojení – 10ti  násobný počet propojení než je v celém internetu. Dětský mozek má víc propojení než celý internet.

Ano, taky nás to uchvátilo. Jak je to vůbec možné? Podívejme se na to detailněji.

Jak jsme již řekli, dítě se narodí se 100 miliardami neuronů, ale těch 1000 bilionů propojení, ty tam ještě nejsou. Tyhle propojení se formují velmi prudkou rychlostí po čas prvních 5 let života, 700-1000 nových synapsí za sekundu. Propojení se vytváří skrze každou interakci, kterou dítě zažije, a jsou důležitá, protože formují architekturu mozku.

Takže pokaždé, když mluvíte a snažíte se upoutat dítě, doslova pěstujete jeho mozek – přepájíte různé části mozku, které dávají vznik novým nápadům, vhledům a kreativnímu myšlení. Každý oční kontakt, každé nové slovo, pokaždé když rozesmějete dítě, posilujete propojení.

Poněvadž existuje tolik mnoha způsobů jak tohle udělat, požádali jsme lidi z celého světa: Zašlete nám video svých oblíbených způsobů, kterými dokážete upoutat děti ve vašem živote.

V raném věku dětský mozek utváří tolik propojení, kolik jen může, a pak začne odstraňovat ty, které využívány nejsou, a posilovat ty, které využívány jsou. Dynamický proces, který probíhá celý život.

Jelikož dětský mozek je aktivován vším, s čím se setká, může být až příliš zahlcen, což způsobuje stres.

Když mozek zažívá stres, aktivuje se tělesný bezpečnostní systém. Pokud stres odezní rychle, systém se lehko navrátí do původního stavu. A protože naučit se jak zacházet se stresem je důležitá část vývoje.

Závažné situace, jako soustavné zneužívání nebo zanedbávání, když nablízku není žádný pečující dospělý, který by uvolnil stres, udržují tělesný bezpečnostní systém aktivován, co může na dítěti zanechat vážné celoživotní následky. Tomuhle se říká toxický stres. Toxický stres může vést k tomu, že tělo bude permanentně ve stavu vysoké pohotovosti.

To způsobuje, že propojení, které používáme k sebekontrole, budou odstraněny, zatím co propojení pro strach a prchlivé chování budou posíleny.

Mozek se může během života měnit, ale první roky života jsou mimořádně důležité pro budování silné základny zvídavosti, kreativity a přizpůsobivosti.

A když řekneme, že internet je v tom samém kritickém stádiu raného vývoje vytvářející co nejvíce propojení, taky musíme být pozorní vůči tomu, jakou základnu budujeme.

Přesně tak, jak každá interakce vytváří v dětském mozku nové propojení, každý email, tweet, vyhledávání nebo příspěvek vytváří a posiluje propojení v našem globálním mozku – doslova přetváří tvář internetu, který my – miliardy lidí po celém světě – společně vyvíjíme.

A stejně jako klíčem k propojení všech částí dětského mozku je poskytnout prostor pro hluboké a kreativní myšlenky, stejně je klíčem pro propojení různých částí světa položení základů pro celosvětovou empatii inovace a lidské sebevyjádření.

I přestože neznáme všechny způsoby, kterými technologie ovlivňují náš mozek, víme, že pokaždé když se zapojíme, každá osoba, kterou následujeme, které zašleme email, nebo s kterou se spojíme, nás ovlivní, proto bychom měli být pozorní vůči tomu, co pustíme do našeho mozku. Což občas znamená i vědět, kdy se odpojit.

Právě tak jako není správné pro dětský mozek, aby byl příliš nebo naopak nedostatečně stimulován, stejně tak to není správné ani pro mozek dospělého. Pro oba – internet i dětský mozek platí, že, propojení, kterým věnujeme nejvíc pozornosti, budou posíleny, zatímco ty, které jsou využívány méně, budou odstraněny.

Jak tedy podpoříme růst těchto dvou propojených sítí, abychom nastavili správný kurs směrem k lepší budoucnosti?

Tím, že budeme věnovat pozornost tomu, čemu věnujeme pozornost.

Pozornost je nejvzácnější nástroj lidské mysli. Každá interakce se počítá. My všichni máme možnost vytvářet budoucnost světa a naše budoucnost začíná pravě tady.

„Nejlepší vynález na světě je dětská mysl.“ – Thomas Edison.

 

 
 

 

ZDARMA rychlokurz raného vzdělávání

Chcete se dozvědět víc o raném vzdělávání? Získejte přístup ke třem videím rychlokurzu raného vzdělávání ZDARMA – www.bystre-deti.cz

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku

… a nepropásněte žádnou novinku o raném vzdělávání či vzdělávací video pro vaše dítě.  https://www.facebook.com/bystredeti.cz

Přidejte se k nám do Facebook skupiny

 … a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka, ….)  https://www.facebook.com/groups/bystredeti

 

Bez komentáře

Zanechte komentář

  • Facebook

  • Ocenění programu

  • 30-ti denní garance

    garanciaJsme tak přesvědčení o vaší spokojenosti s našimi produkty, že vám nabízíme 30-ti denní záruku na vrácení peněz!
  • Už mám na Bystré děti.cz zřízený účet:


    Zapomněli jste heslo?


    Nemáte ještě na Bystré děti.cz účet?

    Registrujte se prosím ZDE