Pokud jde o učení v raném věku, neexistují žádná pravidla. No, snad jen jedno pravidlo: zajistěte, aby to byla pro děti i pro vás zábava!
Lepší je neučit nic, než aby váš vztah pokazil stres z učení, ať už kvůli přípravě materiálu nebo kvůli disciplíně, kterou budete vyžadovat od vašeho dítěte.
Je zde další důležitá otázka, která brání rodičům, kteří mají zájem o výuku svých dětí – a to je pochybnost o prospěšnosti nebo přiměřenosti programů pro malé děti, ať už doma nebo v centrech raného vzdělávání…
Existuje spousta kritiků a mnozí z nich mají opodstatněné argumenty. Někteří napsali na toto téma knihu, ti další mohou být členové vaší rodiny. Rádi bychom se těmto argumentům věnovali.
Je to velmi osobní rozhodnutí.
To, že vám někdo řekne, že učit miminka je úžasné, je jedna věc, důležité však je, abyste k tomu dospěli sami. Musíte vědět všechna fakta a argumenty pro a proti učení v raném věku s cílem dosáhnout logický úsudek. Je spousta informací o raném vzdělávání, ale jako pracující rodiče ne vždy máme čas si je přečíst. Tento článek shrnuje hlavní argumenty proti učení v raném věku.
Takže jaké jsou argumenty proti učení v raném věku?
Většinou spadají do jedné z těchto kategorií:
„Nemůžete učit cokoliv, co si usmyslíte.“
Dítě, které chcete učit, je příliš malé na předmět, který chcete vyučovat, protože jeho mozek není dostatečně vyvinutý na to, aby to zvládl.
„Učením uškodíte dítěti, které se snažíte učit.“
Měli byste nechat děti být dětmi – a ne narušovat „přirozené“ tempo jejich vývoje. V opačném případě mu budete jen škodit.
“ Můžete své dítě učit, ale je to opravdu zbytečné.“
Jistěže se vaše dítě může něco teď naučit, ale za pár let bude i tak na stejné úrovni jako jeho vrstevníci.
Zde je přehled odpovědí na tři hlavní argumenty proti učení v raném věku:
1. „Nemůžete učit cokoliv, co si usmyslíte.“
Říkají nám, že děti není možné naučit cokoliv, ale existuje velké množství malých dětí, které dokazují opak – ať už jde o cizí jazyky, čtení, řešení matematických rovnic nebo hraní na hudební nástroj jako profesionálové.
2. „Učením uškodí dítěti, které se snažíte učit.“
Kritici věří, že aby se dítě naučilo číst nebo počítat, je nezbytné vyvinout na něho nějaký nátlak, protože si pamatují svou averzi vůči učení ve škole. Nicméně z našeho pohledu to, co způsobuje problém, je to právě příliš dlouhé otálení se zahájením vzdělávání. Čím jsou děti starší, tím je pro ně učení nových dovedností těžší a únavnější. S jejich rostoucí nezávislostí je mnohem více jiných věcí, které zajímají školáka více než malé dítě.
Zatímco vám to může připadat jako boj docílit, aby se vaše pěti nebo šestileté dítě soustředilo na čtení nebo počítání, s překvapením zjistíte, jak je vaše miminko při učení fascinované a jak ho to zajímá. Pro človíčka, který je ve všem závislý na ostatních, díky seznámením se se slovy a čísly přicházejí podněty, které lze jen těžko porazit. Je dokonce známo, že malá miminka kopou nohama a vydávají radostné zvuky jako reakci na lekce.
Školní vzdělávání může být bolestivé, avšak učení v raném dětství je bez námahy. A na rozdíl od školy, kde se některé věci musí děti naučit v určitém časovém termínu – ať se nám to líbí nebo ne – malé děti učíme jen tehdy, když samy chtějí.
3. „Můžete své dítě učit, ale je to nakonec zbytečné.“
ZDARMA rychlokurz raného vzdělávání
Chcete se dozvědět víc o raném vzdělávání? Získejte přístup ke třem videím rychlokurzu raného vzdělávání ZDARMA – www.bystre-deti.cz
Staňte se našimi fanoušky na Facebooku
… a nepropásněte žádnou novinku o raném vzdělávání či vzdělávací video pro vaše dítě. https://www.facebook.com/bystredeti.cz
Přidejte se k nám do Facebook skupiny
… a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka, ….) https://www.facebook.com/groups/bystredeti
Bez komentáře
Zanechte komentář