Bystré děti

RANÉ DĚTSTVÍ – OBDOBÍ GENIALITY

RANÉ DĚTSTVÍ – OBDOBÍ GENIALITY

Většina lidí má dominantní ruku, dominantní nohu a dominantní oko. Stejně je to i s mozkem. Pro většinu z nás je dominantní levá mozková hemisféra.

Jednotlivci s dominantní levou hemisférou přemýšlejí logicky, přímočarým způsobem a nejlépe se učí prostřednictvím sluchu. Lidé s dominantní pravou mozkovou hemisférou myslí nelineárně, intuitivně a nejlépe se učí přes vidění a cítění.

Podle pedagogů pravomozkového vzdělávání, …pic17jakými jsou Glenn Doman a Makoto Shichida, zpřístupnění pravé části mozku nejen umožní dítěti efektivnější učení, může dokonce odemknout schopnosti na úrovni génia.

Neznamená to, že učení pravou stranou mozku udělá z vašeho dítěte génia, ale spíše to, že v každém dítěti je génius – pouze pokud dokážeme zpřístupnit schopnosti pravé části mozku.

O jakých geniálních dětech to mluvíme? Děti s talentem, jakým je rychlé čtení a fotografická paměť – a zdánlivě neomezené schopnosti vzpomenout si na vše, co s tím souvisí. Děti se schopností správně překreslit obrázek něčeho, na co se jen jednou podívali, nebo říct okamžitě, že počet puntíků, které jsme mu ukázali, je 97 – a ne 98 nebo 96.  Fenomenální hudební talent a dokonalý sluch rovněž závisí na pravé části mozku.

 

Vidět jako Einstein?

Pokud vám je něco z toho povědomé, je to pravděpodobně proto, že je vám známá vlastnost autistických nebo jinak mentálně zaostalých lidí s geniálními schopnostmi v určitých oblastech.

Podle studií opírajících se o poznatky pozorování vyobrazení z magnetických rezonancí – i géniové i mentálně zaostalí ukazují více než průměrnou aktivaci v pravé mozkové hemisféře. Levá mozková hemisféra odpovídá za slovní zpracování, což vysvětluje, proč mentálně zaostalí (mají obvykle poškozenou levou hemisféru) mají problémy s verbálním projevem.

Pravá hemisféra mozku odpovídá za vizuální a prostorové zpracování, a právě schopnost „vidět“ problémy v několika rozměrech je jedna z nejvíce obdivovaných schopností u nejslavnějších fyziků. Zajímavé je, že Einstein nejen že měl tuto schopnost, ale jako dítě trpěl opožděným vývojem řeči s podezřením na mentální zaostalost.

Hlavní myšlenkou pravo-mozkového vzdělávání je změnit způsob, jakým se učíme a způsob, jakým si informace vybavujeme.

Běžným způsobem, kterým si informaci zapamatujeme, je uložit si ji v naší krátkodobé paměti (v levé hemisféře) a opakováním si ji uložit do dlouhodobé paměti (v pravé hemisféře). Vynecháním účasti levé části mozku a místo toho použitím dlouhodobé paměti přímo se učíme rychleji. Rovněž se můžeme naučit vzpomenout si na informaci běžně nepřístupnou, protože jsme ji přijali podvědomě – řekněme rychlým čtením. Jediný způsob, jakým toho můžeme dosáhnout, je uvolněním pravé mozkové hemisféry od tlaku a omezování od levé hemisféry. Tím se pravý mozek stává aktivní podobně jako u géniů, mentálně zaostalých lidí nebo právě malých dětí.

 

Rané dětství je obdobím geniality

Učení se levým mozkem vyžaduje vědomé úsilí, pravo-mozkové učení se děje podvědomé a zcela bez námahy.

U malých dětí je pravý mozek aktivní – což vysvětluje, proč děti nasávají informace jako mycí houbičky. U malých dětí (a mentálně postižených lidí a u géniů) je pravý mozek aktivní, protože je dominantní. Pravá mozková hemisféra se vyvíjí rychleji než levá a zůstává dominantní zhruba do tři a půl roku věku.

Vzhledem k tomu, že se dominance mozku postupně posouvá z pravé do levé hemisféry, pravo-mozkové učení bude stále více potřebovat navazovat na hlubokou relaxaci a vizualizaci. Tyto techniky umožňují dostat se do hladiny alfa nebo absorpčního stavu, jež jsou totožné s pravo-mozkovým učením. Toto je stav, v němž se přirozeně nacházejí naše geniální děti!

Pokud se vám zdá myšlenka, že génius je v každém z nás, nepřirozená, zvažte následující studii z Univerzity z Centra pro mysl v Sydney. Ředitel Allan Snyder využívá neškodnou magnetickou stimulaci na dočasné vypnutí levé hemisféry jeho mozku – čím uvolní své schopnosti. Po deseti minutách stimulace je srovnatelně lepší v úkolech jako je nakreslit obrázek zpaměti nebo uhodnout velký počet teček objevující se na obrazovce počítače.

Zatímco Snyder byl schopen pouze dočasně vyvolat tyto výjimečné schopnosti, pedagogové pravo-mozkového vzdělávání se zaměřují na udržení si těchto schopností u geniálních dětí až do dospělosti. Přestože je možné, že většina dětí stimulovaných dle učení Domana nebo Shichidy nebudou v dospělosti už schopny vnímat velká množství na první pohled, někteří si přesto uchovají schopnost řešit tak složité matematické rovnice, při nichž by většina z nás byla nucena použít kalkulačku.

 

ZDARMA rychlokurz raného vzdělávání

Chcete se dozvědět víc o raném vzdělávání? Získejte přístup ke třem videím rychlokurzu raného vzdělávání ZDARMA – www.bystre-deti.cz

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku

… a nepropásněte žádnou novinku o raném vzdělávání či vzdělávací video pro vaše dítě.  https://www.facebook.com/bystredeti.cz

Přidejte se k nám do Facebook skupiny

… a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka, ….)  https://www.facebook.com/groups/bystredeti

Bez komentáře

Zanechte komentář

  • Facebook

  • Ocenění programu

  • 30-ti denní garance

    garanciaJsme tak přesvědčení o vaší spokojenosti s našimi produkty, že vám nabízíme 30-ti denní záruku na vrácení peněz!
  • Už mám na Bystré děti.cz zřízený účet:


    Zapomněli jste heslo?


    Nemáte ještě na Bystré děti.cz účet?

    Registrujte se prosím ZDE