Bystré děti

PROČ UČIT MALÉ DĚTI CIZÍ JAZYKY UŽ V RANÉM VĚKU?

PROČ UČIT MALÉ DĚTI CIZÍ JAZYKY UŽ V RANÉM VĚKU?

Mnoho let jsme se domnívali, že učit předškolní děti cizímu jazyku je zbytečné. Ale studie posledních let ukazují, že nejlepší čas pro dítě začít se učit cizí jazyk je právě v prvních třech až čtyřech letech života. Zde jsou nějaké důležité důvody, proč vystavit dítě učení cizího jazyka již v raném věku…

Učení se jazyka je přirozený proces právě tehdy, když jsou děti malé

Dospělí se často snaží naučit se jazyky rozumovým způsobem. Dost lidí dokáže časovat sloveso být francouzsky —je suis, tu es, il est, elle est, nous sommes, vous êtes, etc. Přesto zjišťují, že je to mnohem složitější mluvit francouzsky, když Francii skutečně navštíví. Ale jakmile jsou lidé ponořeni do cizího jazyka v raném dětsví, skrze hry a prozkoumávání, dokáží se naučit cizí jazyk rychle a snadno. Takže čím víc se „staneme dítětem“ při učení cizího jazyka, tím snazší se učení stane….

pic69

Děti, když vyrůstají v normálním stimulačním prostředí, se naučí říkat minimálně 2000 základních slovíček, když dosáhnou věku čtyř let. Pouze pozorováním toho, jak se miminka a malé děti učí mluvit, dokazuje, že se učí přirozeně a v raném věku je to pro ně snadné. Během prvních 6 měsíců života miminka „brumlají“ něco okolo 70 rozdílných zvuků, které vytváří všechny jazyky světa. Naučí se mluvit s používáním pouze těch zvuků, které přijímají ze svého okolí, nejčastěji od svých rodičů a opatrovatelů, kteří jsou pro dítě nejdůležitější. Dětský mozek poté ztratí schopnost mluvit v jazycích, které ze svého okolí neslyší… (Kotulak, 1996).

Předškolkové a předškolní roky jsou ty nejdůležitější roky

„Během tohoto období a převážně v prvních třech letech života, jsou položeny základy pro myšlení, jazyk, vizi, postoje, vlohy, a další charakteristiky.“ Říká Ronald Kotulak, autor díla Uvnitř mozku (Inside the Brain). Zároveň by to bylo plýtvání nevyužít přirozené schopnosti dítěte se učit během těch nejdůležitějších let života dítěte, kdy učení se druhého jazyka je stejně snadné jako učit se jazyk mateřský. Jelikož 50 procent schopnosti se učit je rozvinuta do věku 6 let, dalších 30 procent do věku 8 let, programy rané vzdělávání mají neopakovatelnou příležitost povzbudit rané učení dítěte a jeho rozvoj. Toto ale neznamená, že 50 až 80 procent lidské inteligence, moudrosti či všeobecných znalostí je zformováno během těchto raných let. Jednoduše to znamená, že během prvních let života se dětem formují základní učební cesty v mozku (Bloom, 1964). Je jich v mozku 6 základních. Zahrnuje to zrak, sluch, chuť, čich, hmat a dělání (Dryden & Vos, 1997). Později v životě vše, co se člověk učí, navazuje, staví a roste z těch informací, které byly právě v těchto raných letech života dítěte.

Jak můžete začít učit vaše dítě cizí jazyk nebo dokonce více cizích jazyků?

Miminka se učí tím, že poslouchají, pozorují, imitují a procvičují. Velkou výhodou je také to, že malé děti nepociťují zábrany a ještě nepřemýšlí nad tím, že něco řeknou špatně a ostatní se jim budou smát, nebojí se, že dostanou špatnou známku nebo černý puntík, když se spletou (tak jak tomu bývá ve škole), necítí se trapně jako lidé, kteří se učí cizí jazyk v dospělosti.

Kromě hraní a rozmanitosti témat je ale důležité také opakovaní. Bez neustálého opakování slovíček pomocí obrázků, audio nahrávek, písniček, básniček nebo her s anglickými texty by znalosti z hlaviček rychle zmizely. Přesto, právě školáčci, kteří se věnovali angličtině už v předškolkovém či předškolním věku, mají mnohem větší šanci na snadné zdokonalování jazyka ve škole.

Takže na ně mluvte nebo jim jinak umožněte, aby cizí jazyk poslouchali. Vystavte je říkankám, písničkám, hrám a počítání v cizím jazyce. Pokud nemluvíte cizím jazykem sami, najděte zvukové nahrávky či program, který vám pomůže. Upevnňujte a podporujte učení se cizímu jazyku pomocí obrázků a zvuků. Nové slovíčko, které se snažíte dítě naučit, demonstrujte obrázkem či dokonce videem, a to co nejzábavnější formou. Učte také pomocí hudby, říkanek, rytmu a příběhů a pohybu. Hudba je jeden způsob, jak používat celý mozek. Pohyb je důležitý faktor pro učení – učíme se více, pokud se při učení pohybujeme. Povzbuzujte děti, aby tančili a hýbali se do rytmu, zatímco se učí cizí jazyk. Ale co je nejdůležitější, udělejte z učení velkou zábavu!

A proč je legrace při učení tak důležitá?

Máme čtyři části mozku: plazí mozek, emoční mozek, „malá mozek“ a rozumový mozek (Jensen, 1994; Dryden & Vos, 1997; MacLean, 1990). Emocionální mozek je umístěn v centru mozku a ukládá pamět. Proto je učení snadnější, když se děje za přítomnosti pozitivních emocí či legrace. Čím více legrace dítě při učení cizího jazyka zažívá, tím více se ho bude chtít učit. Učení hrou je ten nejlepší způsob, jak se učit, protože to vytváří emocionální spojení. A opravdě, dveře otvírající cestu k učení, jsou právě pozitivní emoce. (Jensen, 1994; MacLean, 1990; Dryden & Vos, 1997).

Výhody toho, že se dítě začne učit cizí jazyk už jako malé dítě

Dlouhodobý výzkum v této oblasti prokázal, že děti, které se učí jeden či více cizích jazyků již v raném věku, tím získají velmi zásadní celoživotní výhodu. Takové děti prokazují statisticky lepší výsledky i v jiných studijních oblastech (jak verbálních, tak matematických), mají vyšší sebevědomí, lepší kulturní cítění a později v životě se také lépe přizpůsobují novým situacím ve srovnání se svými vrstevníky.

Průzkum dokazuje, že děti mají větší výhodu oproti svým vrstevníkům, když se učí cizí jazyk ve stejnou dobu jako svůj mateřský jazyk – cizí jazyk bude současně uložen jemně a podvědomě ve stejné oblasti mozku. Nejvhodnějším věkem, kdy s cizím jazykem začít je od 0 – 10 let (čím dříve tím lépe). V té době lidský mozek rozvíjí jazykové dovednosti a je schopný si doslova vytvořit více prostoru pro vstřebání dalšího jazyka.

Děti nejsou zmatené tím, že se učí další jazyk – přestože u dospělých tato tendence je – jejich mozky vytvoří oddělené a unikátní neurologické dráhy pro každý jazyk. Děti jsou navíc v raném věku mnohem schopnější přejímat akcent a správný přízvuk, než je tomu u dospělé populace. Díky častému a opakovanému vystavení dítěte cizímu jazyku bude dítě schopno mluvit cizím jazykem s familiérností a bez přízvuku.

 

 

ZDARMA rychlokurz raného vzdělávání

Chcete se dozvědět víc o raném vzdělávání? Získejte přístup ke třem videím rychlokurzu raného vzdělávání ZDARMA – www.bystre-deti.cz

Staňte se našimi fanoušky na Facebooku

… a nepropásněte žádnou novinku o raném vzdělávání či vzdělávací video pro vaše dítě.  https://www.facebook.com/bystredeti.cz

Přidejte se k nám do Facebook skupiny

 … a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka, ….)  https://www.facebook.com/groups/bystredeti

 

3 komentářů

  1. Hezky napsaný článek, mluví mi z duše. Souhlasím s tím, že je dobré začít co nejdříve, pokud to dítě nestresuje a baví. Je ale prokázáno, že i děti starší nebo dokonce dospívající se mohou jazyk naučit velmi dobře, mají-li dostatečnou motivaci. Jen je to bude stát podstatně více úsilí, než kdyby k tomu byli vedeni nenásilnou, přirozenou formou už od mala. U malých dětí by se nemělo jednat vůbec o učení, ale o jazykové hrátky. Spousta rodičů neví, jak na to a přitom takové hrátky nevyžadují mnoho úsilí, financí, ani času. Samy si takto s dcerou Májou hrajeme prakticky už od narození a moc nás to baví. Navíc pozoruju, že ji to rozvíjí nejen po jazykové stránce. Pro zájemce – píšu na toto téma blog kdetemsvetem.blogspot.com (https://www.facebook.com/kdetemsvetem/), třeba bude někomu inspirací.
    Zanechte komentář 5.3.2016 at 14:07
  2. Verča
    Chtěla bych se zeptat, zda je normální s dětmi začít angličtinu cca když mají pět let. Sama jsem teď začala drillovaním a sledováním pohádek. Jim jsem však našla účelnou webovou stránku: http://anglictina-bez-biflovani.cz/anglictina-pro-deti a tak jsem přemýšlela, že bych jim to objednala, ať se něco poučíme do konce prázdnin. Od známé jsem se totiž také dozvěděla, že některé děti dost zaostávají s cizím jazykem a pak se chudatko trápí, tak bych jim alespoň trošku chtěla pomoci, aby se již hlávka plnila informacemi.
    Zanechte komentář 27.7.2016 at 15:24
    • Je vhodné začít s dětmi angličtinu co nejdříve. Zhruba do šesti let je otevřené "okno příležitosti" pro učení se jazyků přirozeně a bez námahy, takže určitě čím dřív začnete, tím lépe. Vše by ale mělo být nenuceně a formou hry, rozhodně ne žádné nucené drilování.
      Zanechte komentář 24.11.2018 at 9:54

Zanechte komentář

Napsat komentář: Verča Zrušit odpověď na komentář

  • Facebook

  • Ocenění programu

  • 30-ti denní garance

    garanciaJsme tak přesvědčení o vaší spokojenosti s našimi produkty, že vám nabízíme 30-ti denní záruku na vrácení peněz!
  • Už mám na Bystré děti.cz zřízený účet:


    Zapomněli jste heslo?


    Nemáte ještě na Bystré děti.cz účet?

    Registrujte se prosím ZDE