Jdou miminka a počítače dohromady? Na jedné straně nám počítače umožňují měnit obrázky, poslouchat výslovnost a používat zvukové efekty, vytvářet lekce variabilnější a zajímavější, než by bylo možné s flash kartami či DVD.
Na druhé straně si někteří lidé myslí, že miminka by se neměla dívat na žádný druh obrazovky, ať už televizi nebo počítač. Důvody „proč“ … mohou být rozděleny do tří hlavních bodů: záření, únava očí a flash lekce (lekce, v nichž se ve vysoké rychlosti střídají informace).
Zkusme se podívat na tyto body podrobněji jeden po druhém.
Záření
Většina moderních domácích počítačů vyzařuje zanedbatelné množství záření. Pokud by záření z průměrného počítače bylo opravdu škodlivé pro miminka, bylo by škodlivé pro všechny a nikdo z nás by nemohl sedět u počítače!
Přesto, staré obrazovky (CRT), ty velké nemotorné skříně, vyzařují určité množství potenciálně škodlivého záření. Lidé, kteří jsou citliví na tento druh záření (je to přibližně 20% populace), mohou pociťovat účinky z dlouhodobého ozařování. Mezi příznaky patří pokles imunity a špatná nálada. Naštěstí právě LCD monitory, které nemají takové problémy, se staly běžnou součástí domácností ve většině zemí.
Pokud používáte CRT monitor, doporučili bychom vám vyměnit ho co nejdříve za LCD monitor kvůli vašemu zdraví a zdraví vašeho dítěte.
Únava očí
Stupeň, kterým počítače vyvolávají únavu očí, většinou závisí na typu monitoru a rozlišení.
CRT monitory mají velmi nízké rozlišení, což znamená, že pokud se podíváte zblízka na takový monitor, uvidíte, jak se obraz třese. Dlouhodobé používání těchto monitorů má za následek únavu očí.
Naštěstí, jelikož moderní monitory mají velmi vysoké rozlišení, problém s únavou očí byl ve značné míře omezen. Hodně lidí, kteří trpěli únavou očí při používání CTR monitorů, tento problém při LCD monitorech nebo plazmových obrazovkách již nemají.
Na závěr ještě připomeňme, že jas monitoru počítače musí být přiměřeně nastaven!
Flash lekce (bleskové ukazování obrázků či slov)
Někteří odborníci se obávají bezpečnosti používání flash lekcí pro miminka. Pokud nám také připadá, že miminka flash lekce zajímají, může to být způsobeno primitivním reflexem, známým jako orientační reflex.
Smyslem orientačního reflexu je automaticky upozornit na neznámý předmět nebo zvuk v případě, že by to mohla být hrozba nebo výstražné znamení. Některé programy pro děti jsou založeny na rychlých změnách a na momentech překvapení (člověk nebo loutka, který najednou vyskočí). Jelikož jsou tyto dětské televizní programy velmi populární mezi rodiči, mohou u malých dětí způsobovat, že jsou příliš vystavovány orientačnímu reflexu.
Někteří odborníci se obávají, že velmi malé děti, které jsou vystavovány programu s náhlými změnami a s mnoho překvapeními, mohou být více náchylné k problémům pozornosti v pozdějším věku. „Zásadním problémem bylo, že takový stupeň stimulace, který není přirozený, by mohl začít utvářet rozvíjející se mysl malého dítěte, aby považovala takového pobídky za normální „říká Christakis ve svém interview pro ABC / Austrálie / Rádio v roce 2008“. Potom porovnávání se skutečným životem by bylo pro ně neuspokojivé, neboť by to, co vidělo v TV, nebylo dostatečně podpořeno.
Mnohé dětské programy obsahují setinové obrazce vytvořené k okamžitému získání pozornosti dítěte. Flash lekce, pro srovnání, se střídají v rychlosti přibližně jedno slovo nebo obrázek za sekundu. Tento rozdíl v načasování je velmi důležitý. Na jedné straně rychlé střídání obrazců v některých televizních programech snadno přitáhne pozornost dítěte, ale mohou způsobovat stavy nadměrné živosti a čilosti u dětí. Na druhé straně flash lekce udržují děti zaujaté a zároveň podporují koncentraci. Děti, které se dokáží koncentrovat, nemají poruchy pozornosti.
Všeho moc škodí
Stejně jako je to s televizory, i zde platí, že příliš mnoho (i když třeba dobrého) škodí. Obsah toho, co dítěti ukazujete, může být čistě naučný, ale to neznamená, že tam není časové ohraničení, kolik času by mělo strávit u počítače.
Stejně jako je to s televizory, rozumný limit strávený u počítače s dítětem mladším 2 roky, by byla 1 hodina denně rozdělena do dvou 30 minutových částí. Pro malé děti mladší než 1 rok by byla půlhodina denně rozdělena do dvou 15 minutových částí pro začátek vhodnější.
Pokud používáte program Little Reader nebo Little Math, každá lekce trvá 10 minut nebo méně. Samozřejmě pokud lekce dítě zajímá, můžete zůstat o pár minut déle. Pokud se teprve začínáte učit, měli byste začít s lekcí kratšími než 10 minut. Sledujte vaše dítě, abyste mohli posoudit jeho reakce. Pokud si všimnete znaků snížené pozornosti nebo zájmu, zastavte lekci a vraťte se k ní později nebo ji přeskočte.
Závěr
Počítač je nenahraditelná pomůcka při učení. Umožňuje nám vytvářet lekce, které jsou variabilnější a zajímavější, než by bylo možné vytvořit s tradičními pomůckami, jako jsou flash karty nebo DVD.
Moderní počítačové monitory nejsou pro děti a dospělé škodlivé. Flash lekce, ve kterých se obrazce nebo slova střídají sekundovou rychlostí, jsou mnohem pomalejší, než některé dětské programy, které odborníci označují jako zdraví škodlivé pro rozvíjející se pozornost u dětí.
Přesto je u malých dětí důležité správné načasování délky času stráveného před obrazovkou, ať už televizní či počítačovou. Opatrní bychom měli být zejména při televizorech, protože rodiče jsou často pokoušeni používat televizor jako elektronickou pečovatelku – a to bez dozoru. Samozřejmě malé dítě nedokáže používat počítač bez vaší přítomnosti, takže je nadbytečná používání PC méně pravděpodobná. Používáním počítače na vzdělávání máte garantováno i interakci s vaším dítětem během celé lekce, tzn. že se vaše dítě naučí více. A co je nejdůležitější, oba si vychutnáte společně strávené chvíle.
ZDARMA rychlokurz raného vzdělávání
Chcete se dozvědět víc o raném vzdělávání? Získejte přístup ke třem videím rychlokurzu raného vzdělávání ZDARMA – www.bystre-deti.cz
Staňte se našimi fanoušky na Facebooku
… a nepropásněte žádnou novinku o raném vzdělávání či vzdělávací video pro vaše dítě. https://www.facebook.com/bystredeti.cz
Přidejte se k nám do Facebook skupiny
… a inspirujte se, ptejte se, diskutujte s ostatními maminkami, které rané vzdělávání zajímá (stimulace novorozence, znakování batolat, rané učení cizího jazyka, ….) https://www.facebook.com/groups/bystredeti
Bez komentáře
Zanechte komentář